Oman opinto-ohjaajuuteni kehittäminen

1.       Lähtötilanne
En ole toiminut missään vaiheessa työuraani opinto-ohjaajana. Tuskinpa toimin lähitulevaisuudessakaan. Sen sijaan oma ammatillisen opettajan työni on muuttunut (omasta toimestani) ammatilliseksi valmentamiseksi, jossa opiskelijan ohjaamisella on jopa entistä suurempi osuus.

Ammatillisen koulutuksen reformi on heittänyt ammatilliset opettajat uuden tilanteen keskelle. Entinen, opettajien vahvaan läsnäoloon, rintamaopetukseen ja opettajan johdolla tehtyihin harjoitteisiin perustuva koulutusmalli ei enää ole mahdollinen, ainakaan omalla koulutusalallani. Niukkenevilla resursseilla toimittaessa on harkittava tarkoin, mihin henkilöstön vähät työtunnit panostetaan. Miten osaamisperusteisuuteen liittyviä yksilöllisiä oppimispolkuja hallitaan? Miten vastataan työelämän tarpeisiin ja toiveisiin, kun perustaitojenkin opettaminen jää huteralle pohjalle? Näiden kysymysten keskiössä on nähdäkseni ohjaus.

Tällä hetkellä tekemäni ohjaustyö liittyy toki vahvasti myös opintoihin, mutta myös opiskelijan elämänhallintaan, etiikkaan, työkulttuuriin, haaveisiin, omasta taloudesta huolehtimiseen, tavoitteelliseen tekemiseen sekä tulevaisuuden työelämässä pärjäämiseen. Välillä tunnen olevani yhden hengen opiskelijahuoltoryhmä. Valmentamani opiskelijaryhmät ja niiden yksilöt tulevat iholle, uniin, arkeen ja juhlaan. Haluaisin saada ohjaustyöhöni rakennetta, tavoitteellisuutta, ammattimaisuutta ja järjestelmällisyyttä. Empatiaa, välittämistä, ahkeruutta, luovuutta ja asiakaslähtöisyyttä siinä jo onkin.

Tavoitteenani on luoda Asikkalan ”Iloisen oppimisen tivoliin” (tiimioppimisen avulla opiskelevien luontoalan, ympäristöalan ja kalatalouden opiskelijoiden, meiltä jo valmistuneiden sekä heitä ohjaavan henkilökunnan yhteisö) opinto-ohjauksen malli, joka sykkii tämän hyvin erikoisen koulutusmallimme tahdissa ja auttaa kiipeämään malliin sisältyviä ylämäkiä ja loikkaamaan sudenkuoppien yli. Minä ja kollegamme teemme työtä suurella innolla vaikeassa tilanteessa, mutta käyttämämme ohjausmenetelmät ovat hyvin kirjavia ja niiden soveltaminen satunnaista ja epäjohdonmukaista. Haluaisin luoda ohjaukseen hyvän mallin, jota kollegatkin voisivat ilolla hyödyntää.

2.       Uusi opettajuus on valmentamista ja ohjaamista

2.1. Yksilöllisiä oppimispolkuja ohjaamassa
”Ammatillinen koulutus uudistetaan osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja sekä puretaan sääntelyä ja päällekkäisyyksiä” (Valtioneuvoston kanslia 2015) Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi on yksi nykyisen hallituksen kärkihankkeista. Yksilölliset opintopolut ja asiakaslähtöisyys katsotaan kärkihankkeiden toimintasuunnitelmassa keskeisenä toimenpiteenä uudistettaessa ammatillista koulutusta vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita. Nämä periaatteet tulevat olemaan uuden ammatillista koulutusta säätelevän lain keskiössä.

Yksilöllisten opinto- tai oppimispolkujen toteutuminen edellyttää nähdäkseni perusteellisia mullistuksia ammatillisen koulutuksen toteuttamistavoissa. On mahdotonta ohjata oppijaa tekemään yksilöllisiä valintoja, ellei näiden valintojen tekeminen ole aidosti mahdollista. Jos tutkinnon perusteessa on tarjolla laaja valikoima valinnaisia tutkinnon osia, opiskelijan on voitava valita niistä vapaasti. Koulutusprosessin on taivuttava vastaamaan opiskelijan tarpeita ja toiveita. Ei voida enää sanoa: ”meillä ei ole tätä tutkinnon osaa tarjolla” vaan on autettava opiskelijaa löytämään tapa hankkia kyseisessä tutkinnon osassa vaadittava osaaminen. On todella käännettävä katse pois toteutuksista ja moduloinneista ja kohdistettava huomio opiskelijan osaamiseen. Samalla myös opettajan roolin on mielestäni muututtava. Joskus muinoin opettaja saattoi veivata vanhoja kalvojaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ja kertoa samat vitsit ja tarinat aina samaan aikaan lukuvuodesta. Nyt opettajan työ on ajan hermolla elämistä, yksilön osaamisprofiilin kehittämistä ja enemmän valmentamista kuin tiedon vuodattamista.

Opetushallitus järjesti yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa kesällä 2016 työpajoja, joissa käytiin keskustelua ammatillista koulutusta uudistavan reformin vaikutuksesta ja ammatillisen koulutuksen kehityssuunnista. Työpajoissa nousi voimakkaasti esiin ajatus, että osaamisperusteisuuden vahvistuminen vaikuttaa koko koulutusprosessiin. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on saatava osaksi sujuvaa opetustyötä ja uudessa opettajuudessa tulee korostumaan valmentaminen ja ohjaaminen. (Opetushallitus 2006)

Kun osaamisen tunnistaminen opiskelijassa johti aiemmin lähinnä siihen, että opiskelijalle annettiin vapautus jollekin opintojaksolle osallistumisesta, osaamisen tunnistamisen pitäisi nyt vapauttaa opiskelija etenemään nopeammin kohti omia tavoitteitaan, olemassaolevalle osaamiselleen rakentaen. Tämä ei onnistu ilman laadukasta ohjausta ja toisaalta monipuolisia, joustavia mahdollisuuksia oppimiseen. Omien kokemusteni perusteella on tosiaankin hyvin tärkeää, että opiskelijalle tarjottava oppimismaisema on rikas, rytmikäs, sisältää useita vaihtoehtoisia tapoja oppia asioita, mahdollistaa asioiden oppimisen itselle sopivassa tahdissa ja järjestyksessä sekä tarjoaa yhteisöllistä tukea ja hyvän viitekehyksen, kontekstin oppimiselle. Ohjauksen tehtävänä on auttaa opiskelijaa seikkailemaan tässä oppimismaisemassa omien tavoitteidensa ohjaamana, kohti hyvää työelämää.

2.2. Millaista tukea opiskelija tarvitsee?

Opetushallituksen laatimassa oppaassa vuodelta 2005 todetaan seuraavasti: Opinto-ohjauksen keskeisimmät periaatteet voidaan kiteyttää seuraaviin kahteen kohtaan: 1) opiskelijalla on oikeus saada riittävästi henkilökohtaista ja muuta tarvitsemaansa ohjausta ja 2) oppilaitoksen koko henkilöstö osallistuu ohjaukseen. (Opetushallitus 2005) Tämä merkitsee ymmärtääkseni sitä, että myös opettajien on osallistuttava opiskelijan opinto-ohjaukseen suurella panoksella. Toisaalla oppaassa tosin todetaan, että päävastuu opinto-ohjauksesta on opinto-ohjaajalla. Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen jokaiselle opiskelijalle nähtiin jo vuonna 2005 tärkeänä tavoitteena. Ainakin omassa oppilaitoksessani tämän HOPS:n laatiminen on ryhmänohjaajan, ei opinto-ohjaajan vastuulla.

Oppilaitokselle laadittavassa opinto-ohjaussuunnitelmassa tulee Opetushallituksen mukaan käsitellä seuraavia osa-alueita:

Psykososiaalinen tuki
• Kuvataan millaista psykososiaalista tukea jokainen opiskelija oppilaitoksessa saa. Miten oppilaitoksessa tuetaan henkilökohtaista kasvua ja kehittymistä? Tärkeimmät työmuodot, työnjako opintoohjaajan, opettajien ja oppilashuollon kesken? Ulkopuoliset yhteistyökumppanit?

Opiskelun ja opiskelutaitojen ohjaus
• Kuvataan opiskelun ja oppimisen ohjauksen taso ja oppimisvaikeuksien hoitamisen taso. Mihin pyritään tällä osa-alueella? Tärkeimmät työmuodot, työnjako opettajien ja opinto-ohjaajan kesken?

Ammatillisen suuntautumisen ohjaus
• Kuvataan ammatillisen suuntautumisen ohjauksen taso, mihin pyritään? Tärkeimmät työmuodot, työnjako opettajien ja opinto-ohjaajan kesken, yhteistyö peruskoulun kanssa
                                                                              (Opetushallitus 2005)

Näistä ainakin sekä psykososiaalisen tuen että ammatillisen suuntautumisen ohjaus ovat ryhmänohjaajalle luontevia hoidettavia, mutta aikaa niiden hoitamiseen on valitettavan vähän.

2.3. Mihin opinto-ohjauksella voidaan vaikuttaa?
Opinto-ohjauksen merkitystä opintojen saattamiseen valmiiksi määräajassa on tutkittu mm. Seinäjoen koulutuskuntayhtymässä. Kehittämishankkeessa todettiin, että erityisesti opintojen alussa ja aikana tapahtuva ohjaaminen opiskelutaitojen kehittymiseen ja itseohjautuvuuteen edellyttävät kehittämistä. (Pouttu-Alanko 2006) Näihin kahteen taitoon, erityisesti itseohjautuvuuteen, olemme panostaneet voimakkaasti omalla koulutusalallani. Opiskelutaidot ovat monella luonnonvara-alalle hakeutuvalla hyvin heikot, ja niiden tukeminen vaatisi meilläkin vielä paljon panostusta.
Pouttu-Alanko toteaa raportissaan myös, että ”melko suuri osa opiskelijoista siis pitää omia vaikutusmahdollisuuksiaan opintojensa suunnittelussa vähäisinä. Tässä hukataan se hyvä ja tärkeä mahdollisuus, että opiskelijat oppisivat suunnittelemaan opinto-ohjelmansa, mikä olisi varsinkin elinikäisen oppimisen kannalta tärkeä taito.” (Pouttu-Alanko 2006)

Pouttu-Alangon tutkimuksessa tärkeimpänä opintojen venymiseen johtaneena syynä nousi esiin motivaation heikkous joko teoreettisissa, käytännön tai yhteisissä opinnoissa. Viivästyminen liittyi usein myös opiskelijan ”muuhun elämään”, eli esimerkiksi töissä oloon tai asepalveluksen suorittamiseen. (Pouttu-Alanko 2006) Kun opintojen venyminen neljännelle opiskeluvuodelle on ikävää paitsi kansantaloudellisesti myös mm. opiskelijan itsetunnon ja taloudellisen tilanteen vuoksi, jo pelkästään opiskelumotivaatioon vaikuttamisella voisi olla valtava merkitys.

Ammatillisen koulutuksen reformiin liittyy myös ammatillisten tutkintojen laaja-alaistaminen, jossa tarkat tutkinto- ja ammattirajat hämärtyvät – kuten tulevaisuuden työelämässäkin. Olemme kenties Asikkalassa aika hyvin ajan hermolla tässä suhteessa. Meille tulee paljon opiskelijoita, joiden tulevaisuuden suunnitelmiin luonto-ohjaajan ammatti ei oikeastaan kuulu. He saattavat tulla pakon edessä hakemaan mitä tahansa perustutkintoa viranomaisten ”kannustamina”. Toiset tulevat hakemaan hyvää todistusta päästäkseen myöhemmin opiskelemaan haaveidensa ammattia. Jotkut etsivät suuntaa elämälleen ja haluavat vaikkapa vain löytää säännöllisen elämänrytmin ja lämpimän aterian kolmesti päivässä. Tällaisten oppijoiden kohdalla tutkinnon perusteen tuijottaminen ei tuota minkäänlaisia tuloksia. Sen sijaan pyrimme valjastamaan tarjoamamme koulutuksen palvelemaan sitä ihmistä, jollainen meille tullut oppija on. Tutkinto on onneksi sisällöltään sellainen, että se tukee hyvin monenlaisten haaveiden tavoittelua. Asiakaspalvelu, yrittäjyys, tiimissä toimiminen, toisten ohjaaminen ja opettaminen sekä erilaiset luontoaktiviteetteihin liittyvät elämykset tekevät hyvää, vaikka varsinaiset tavoitteet olisivat toisaalla.

3.       Yhteenveto

Haluan siis rakentaa innovatiivisen ja luomaamme koulutusprosessiin soveltuvan ohjausprosessin. Kovasti on prosesseja tässä, mutta oppijamme eivät tällä hetkellä juurikaan hyödy koulutusorganisaatiomme ohjausprosessista. Tapamme oppia on orgaaninen, oppijalähtöinen, perustuu osaamista rakentaviin tiimeihin, elää ja kehittyy jatkuvasti, on vielä jonkinlainen prototyyppi ja poikkeaa suuresti perinteisestä ammatillisesta koulutuksesta. Itse haluaisin ohjaajana kasvaa (toki prosessiimme sopivalla tavalla) järjestelmällisemmäksi, määrätietoisemmaksi, suunnitelmallisemmaksi ja saada haltuun erilaisia ohjauksen menetelmiä. Tapamme kouluttaa luonto-ohjaajia tiimioppimisen kautta on jonkinlainen pienimuotoinen koulutusinnovaatio. Se vaatii tuekseen vahvan ohjausprosessin, jonka haluaisin jakaa myös muiden samanlaisia kokeiluja tekevien käyttöön. Haluan myös helpottaa omaani ja kollegoideni työtä tekemällä ohjausprosessista ennakoitavamman ja sujuvamman. Emmen ole prosessikaavioiden suuria ystäviä, mutta hvyät työkalut ja yhteiset toimintatavat helpottavat paitsi omaamme, myös opiskelijoiden elämää.

Lähteet:
Opetushallitus 2006: Mikä on tärkeää ammatillisen koulutuksen kehittämisessä? Verkkoaivoriihen yhteenveto. Viitattu 20.8.2016. http://www.oph.fi/download/173963_amkesu_tulokset_ja_jatkotarkastelut_13012016.pdf
Opetushallitus 2005: Miten tuemme opiskelijaa oppilaitoksessamme? Opas ammatillisen oppilaitoksen opinto-ohjaussuunnitelman laatimiseen.
Pouttu-Alanko, Maarit (2006): Notkahtivatko opiskelijan polvet vai pettikö opinto-ohjaus – kartoitus Seinäjoen koulutuskeskuksen ja Kurikan ammattioppilaitoksen opinto-ohjauksesta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Valtioneuvoston kanslia 2015: Toimintasuunnitelma strategisen hallitusohjelman kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanemiseksi. Hallituksen julkaisusarja 13/2015. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti