Yksi opokoulutuksen tehtävistä käsitteli yhteiskuntaa, jossa
toimimme. Tässä ajatuksiani artikkeleista ja pääkirjoituksista, joita tehtävää
varten etsin.
Yhteiskunta: Yhteiskunnan arvot
muuttuvat – oletko valmis?
Taloustutkimus Oy julkaisi helmikuussa 2015 Valuegraphics
–tulevaisuusraportin, johon on koottu Taloustutkimuksen keräämää uusinta
trenditietoa yhteiskunnan arvoista ja kuluttajien ajatusmaailman muutoksesta.
”Tuskin koskaan historiassa nuorten ja vanhojen arvomaailmoissa on ollut niin
suuret erot kuin nyt. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että eri-ikäiset
ihmiset ovat syntyneet ja kasvaneet niin erilaisina aikoina. Nuorimpien ja vanhimpien
ihmisten arvomaailmat ovat kuin yö ja päivä. Yhtenäisyyttä ja kurinalaisuutta
korostavaan, työkeskeiseen kulttuuriin kasvaneiden vanhempien ihmisten voi olla
vaikea ymmärtää nuorten yksilökeskeistä, liberaalia tässä ja nyt -arvomaailmaa
ja päinvastoin.”
Raporttia esittelevässä uutiskirjeessä todetaan, että koska
yksilön arvot lujittuvat 17-20 ikävuoden paikkeilla, tutkimuksen tulokset
antavat vahvoja viitteitä siitä, millaisia ovat työelämässä olevien ihmisten
arvot vuonna 2025. Elämyshakuisuus, onnellisuuden tavoittelu, yksilöllisyys,
ihmiskeskeisyys ja hauskanpito ovat nuorille tärkeitä nyt – todennäköisesti
myös tulevaisuuden työelämässä. Kun sitoutuminen organisaatioihin (esim.
valtioon, työpaikkaan) heikkenee, maailma ja työelämä muuttuvat.
Mitä ajattelen? Nuorten ikäluokkien arvojen muutos näkyy jo
monilla elämän näyttämöillä. Esimerkiksi suomalaisen yhteiskunnan kantavia
voimia ollut yhdistystoiminta vetelee viimeisiään (esim. PRH on ilmoittanut
poistavansa keväällä 2017 rekistereistään jopa 40 000 käytännössä toimintansa
lopettanutta yhdistystä). Sitoutuneita vastuunkantajia on yhä vaikeampaa saada
esimerkiksi urheiluseurojen tai vanhempainyhdistysten toimintaan mukaan.
Elämyshakuisia kokeilijoita kyllä tulee esim. seurojen lajikursseille, mutta he
eivät useinkaan jää mukaan toimintaan pitkäjänteisesti.
Tässä ja nyt –eläminen näyttäytyy koulutusmaailmassa esim.
siten, että usean kuukauden väliaika kevättalven yhteishausta koulutuksen
alkamiseen elokuussa koetaan usein tuskastuttavan pitkäksi. Nuoret tekevät
elämänmuutoksia rohkeasti, usein kovin lyhyellä harkinta-ajalla. Jäykät ja
hitaat prosessit ja rakenteet sopivat huonosti heidän maailmaansa. Siksi esim.
koulutusreformiin kuuluva jatkuva haku muille kuin perusopetustaan päättäville
opiskelijoille on minusta hieno ajatus. Ryhmäytymisen ja opintoihin kiinnittymisen kannalta sitä tosin on hyvin haasteellista toteuttaa.
Nuorten sitoutuminen omaan oppilaitokseen ja koulutukseen
riippuu tietysti heidän arvoistaan. Opiskelijan elämä on täynnä valintoja ja
voimistuvat yksilölliset oppimispolut pakottavat tekemään yhä enemmän tärkeitä
valintoja. Vanhempien ikäluokkien edustajat tekevät koulutuksessa usein
selvästi turvallisuushakuisempia valintoja – jotka tähtäävät mahdollisimman
varmaan työpaikkaan, eivät edellytä muuttamista kotiseudulta, eivät vaaranna
opintojen suunnitelmien mukaisesti. Nuoremmat saattavat esim. keskeyttää
opintonsa puoleksi vuodeksi lähteäkseen reppureissulle maailmalle. Jos
keskeytystä ei myönnetä, he uskaltavat erota oppilaitoksesta. On ehkä turha
odottaakaan nuorilta kovin tiukkaa kuriin ja ulkopuolelta annettuihin ehtoihin
sitoutumista. Sitoutuminen on välttämätöntä - motivaation kuitenkin pitäisi
olla sisäistä.
Koulutus: ”Ammattikouluilla edessä
kovat säästöt ja uudistus – katso 30 koulun kriisilista”
Ammatillisen koulutuksen koulutuksen järjestäjä- ja
toimipisteverkko on harventunut ja harventumassa entisestään. Opetusministeriö
teki keväällä 2016 kaikille 170 ammatillisen koulutuksen järjestäjällä ns.
stressitestin, jonka tulosten perusteella se on aloittanut nyt neuvottelut 30
ns. kriisikoulun kanssa. Näiden koulutuksen järjestäjien taloustilanne on
todettu stressitestissä huolestuttavaksi ja neuvotteluissa pohditaan yhdessä
opetusministeriön kanssa tarvittavia sopeutustoimia.
Järjestäjäkenttä on muutenkin suurten mullistusten kohteena.
10 vuotta sitten koulutuksen järjestämislupa oli 235 organisaatiolla, nyt se on
166:lla. Ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkaukset ja käynnissä oleva
koulutusreformi ovat pakottaneet koulutuksen järjestäjiä tekemään
radikaalejakin muutoksia. Suuret koulutuksen järjestäjät ovat pystyneet
sopeuttamaan talouttaan jo hieman etukäteen, pienemmillä, usein yksityisillä
koulutuksen järjestäjillä ei pelivaraa juuri ole. Isoista organisaatioista on
helpompi löytää säästömahdollisuuksia hallinnosta ja tiloista leikkaamalla,
pienillä koulutuksenjärjestäjillä ei usein ole muuta vaihtoehtoa kuin
lähiopetuksen leikkaaminen ja yhdistyminen toisten pienten oppilaitosten
kanssa. Oppilaitokset ovat pyrkineet välttämään aloituspaikkojen vähentämistä,
mutta siihenkin on jouduttu turvautumaan.
Koulutuksen tarjonnan heikkeneminen ja toimipisteverkoston
harveneminen ovat suuria asioita etenkin syrjäisempien maakuntien nuorille ja
työnantajille. Jos lähellä ei ole tarjolla ammatillista koulutusta tai tarjolla
on vain harvoja aloja, riski jäädä peruskoulun jälkeen kotiin kasvaa.
Työnantajille koulutuksen väheneminen toimialueella tarkoittaa vaikeuksia
uuden, pätevän työvoiman palkkaamisessa.
Mitä ajattelen? Valtakunnallinen koulutustarjonta on saatava
säilymään riittävällä tasolla. Perustelut:
- Pitkät
koulumatkat ovat usein mahdottomia. Julkisen liikenteen yhteydet heikkenevät
koko ajan, tosin jotkut uudet toimijat ovat tuoneet positiivisia pilkahduksia.
Kuitenkin liian pitkäksi hankalien kulkuyhteyksien takia venyvät koulupäivät
ovat yksi tärkeimmistä keskeyttämisen syistä esim. omassa toimipisteessäni.
Etenkin heikossa opiskelukunnossa olevilta on kohtuutonta odottaa aamukuudelta
lähtevään bussiin ehtimistä. Esim. Nastola-Asikkalan kk –väli on monelle lähes
mahdoton kulkea. Samaan aikaan oppilaitokset ovat joutuneet karsimaan
asuntolapaikkojen tarjontaa. Esim. Salpauksessa on asuntolamahdollisuus enää
yhdessä toimipisteessä entisten kolmen sijaan. Toimipisteverkon harveneminen
koskee kovimmin juuri syrjäseutujen nuoria, joilla muutenkin on tutkimusten
mukaan usein heikoimmat eväät koulutuspolulleen.
- Asuinpaikka
ei voi määrätä ammattia. Koulutustarjonnan jakautuminen alueellisesti ei vastaa
tämän päivän työvoiman kysyntää tai koulutuspaikkojen vetovoimaisuutta.
Historian painolastin purkamisessa riittää tekemistä. Esim. Asikkalassa
koulutetaan luonto-ohjaajia, vaikka alan työpaikkoja on alueella varsin
niukasti. Pitäisikö Asikkalan nuorten sitten kouluttautua luonnonvara-alalle,
koska matka muihin kouluihin on kohtuuttoman vaikea? Entä miten nuoren
taipumukset, taidot, kiinnostuksen kohteet ja rajoitteet voidaan huomioida, jos
kotiseudulla on tarjolla niukasti koulutusta?
Mitä ajattelen? Reformin mukanaan tuoma tutkintouudistus on
aika hyvä asia. Perustelut:
- Tiukka,
suppeiden tutkintojen järjestelmä on aikansa elänyt. Ammatillisen koulutuksen
reformissa esitetään tutkintorakenteen laaja-alaistamista ja
yksinkertaistamista. Lisätietoja:
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2016/08/tutkinnot.html . Raportissa Ehdotus
uudeksi ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteeksi (OKM) todetaan seuraavasti:
”2000-luvulla tutkintojen määrä on kasvanut merkittävästi. Samaan aikaan
työelämä käy läpi murrosta, joka näyttäytyy työtehtävien monialaistumisena ja
urapolkujen yksilöllistymisenä. Työtehtävät ovat nykyisin harvoin niin
rajattuja, että niissä osaamisen kasvattaminen olisi tarkoituksenmukaista
rajattujen ja verrattain kapeiden tutkintojen avulla.” Uskon, että
kapea-alaisista tutkinnoista irtautuminen voi helpottaa riittävän monipuolisen
koulutustarjonnan turvaamista tulevaisuudessakin. Kun ammattiin liittyvien
käytännön taitojen oppimisen on määrä siirtyä yhä suuremmalta osin työpaikoille
ja ennen ammattitaitoa yksityiskohtaisesti siirtäneistä opettajista tulee
enemmän oppimisen ohjaajia ja valmentajia, joustavuus lisääntyy. Jos kouluilla
ei tarvitse olla täydellistä oppimisympäristöä kaikkien kyseisen ammatin
osataitojen oppimiseen eikä opettajien tarvitse hallita kaikkien ammattien
kaikkia taitoja viimeistä piirtoa myöten, voidaan koulutustarjontaa sopeuttaa
työelämän, opiskelijoiden ja yhteiskunnan tarpeisiin.
Haaveenani on, että opiskelija voisi kasata itselleen
oikeasti yksilöllisen, hänen vahvuuksiensa ja tavoitteidensa varaan rakentuvan
ammatillisen tutkinnon, jossa olisi mahdollisimman vähän tarpeettomia,
joustamattomia rakenteita. Minkä alan koulutus hänellä silloin olisi? Tai mikä
on tutkintonimike? En usko, että sillä tulee tulevaisuudessa olemaan yhtä
paljon väliä kuin nykyisin. Esim. oma koulutusalani (luonto-ohjaajien koulutus)
ei ole sellainen, että sillä työskenteleviltä vaadittaisiin muodollista
pätevyyttä. (esim. hoito- tai sähköala ovat toki eri asia turvallisuussyistä).
Luonto- ja ympäristöalan koulutuksessa onkin jo valmiiksi paljon
valinnaisuutta. Ehkä jatkossa opiskelija tulee oppilaitokseen oikeasti etsimään
itselleen juuri sellaista osaamista, jota juuri hän tarvitsee, ja hankittuaan
sen voi siirtyä joustavasti työelämään esim. portfolio-tyyppisen
osaamistodistus mukanaan.
Työelämä ja työllisyys: Joustavat
työmarkkinat syntyvät jo koulussa
Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa referoidaan OECD:n
vuoden 2016 Suomi-raporttia, jonka mukaan työpaikkansa menettänyt työllistyy
Suomessa useimpia muita OECD-maita nopeammin. ”Tällä vuosituhannella lähes
viisi kuudesta työnsä menettäneestä on löytänyt uuden työpaikan alle vuoden
kuluessa. Yhtä hyviin lukuihin pääsee OECD-maista vain Ruotsi. Useimmissa
muissa maissa, joista tilastoja on saatavilla, vain puolet on palannut töihin
vuoden sisällä.”
Vaikeimmin työllistyvät uudelleen henkilöt, joiden
koulutustaso on alhainen. Siksi pääkirjoituksessa arvellaankin Suomen väestön
hyvän keskimääräisen koulutustason tekevän työmarkkinoista joustavat. Kun
osaaminen on kunnossa, uuden, aiemman tasoisen työpaikan löytäminen on
helpompaa.
Mitä ajattelen? Uudelleen työllistyminen on erittäin tärkeää
etenkin nykyisin, kun elinikäiset työurat samassa työpaikassa alkavat olla
kuriositeetteja. Työpaikasta toiseen liikkuminen on usein välttämätöntä, kun
työpaikalla tarvitaan eri tilanteissa erilaista osaamista. Mielestäni
yhteiskunnan on edelleen tärkeää panostaa korkean koulutustason ylläpitämiseen,
vaikka ajat ovatkin taloudellisesti vaikeat. Korkean koulutustason ei
kuitenkaan pidä mielestäni tarkoittaa esim. useita eri alojen saman asteisia
tutkintoja, vaan enemmänkin henkilökohtaista, uniikkia ”osaamissalkkua”, joka
sisältäisi kyseiselle henkilölle tärkeää ydinosaamista ja sillä työllistymistä
tukevia aputaitoja.
Työpaikallani ammatillisena opettajan näen usein
uudelleenkouluttautujia. Tuntuu aina resurssien ja opiskelijan ajan
tuhlaukselta, kun työelämässä näyttötutkintoja suorittanut aikuinen hakeutuu
opiskelemaan perustutkintoa opetussuunnitelmaperusteisesti ja joutuu
suorittamaan mm. yto-opinnot, jotka ovat monelle tarpeetonta painolastia heidän
tavoitellessaan vain sujuvaa paluuta työelämään.
Yrittäjyys ja yrittäjyyskasvatus:
Yrittäjyyttä tuputetaan niin työttömille kuin koululaisillekin – mutta se ei
sovi kaikille
Professori Alf Rehn kirjoittaa Helsingin Sanomien
kolumnissaan yrittäjyyden pakkosyötöstä. Hän kritisoi ajatusta, että yrittäjyys
olisi aidosti hyvä vaihtoehto kaikille työn tai toimeentulon hankkimiseksi.
”Yrittäjyys on vaikeaa, ja se vaatii osaamista ja antautumista. Suomessa yrittäjyys
on usein erityisen haastavaa, ja yrittäjä on monia muita turvattomammassa
tilanteessa. Juuri siksi vieroksun heittoja, että yrittämisen tulisi olla
”kaikkien juttu”, ja sitä, että sen opettamista yritetään ympätä kaikkialle.”
Rehn kritisoi ajatusta, että yrittäjäksi ryhtyminen olisi
jotenkin kansalaisvelvollisuus tässä vaikeassa taloustilanteessa tai että
yrittäjyyden tukeminen olisi yleislääke kaikkiin vaikeuksiin.
Oma kantani: Olen pienyrittäjän tytär, ja sitä kautta osaan
sekä arvostaa yrittäjiä että suhtautua varauksella yrittäjäksi ryhtymiseen.
Omassa työssäni valmennamme opiskelijoita myös yrittäjyyteen. Näkökulmana ei
kuitenkaan ole se, että jokaisen pitäisi ryhtyä yksinyrittäjäksi
valmistuttuaan. Minusta yrittäjyyskasvatuksessa on keskeistä sisäisen
yrittäjyyden, siis esim. vastuullisen ja itsenäisen työtavan,
oma-aloitteisuuden, luovan työotteen ja ongelmanratkaisukyvyn kehittäminen.
Yrittäjämäisen asenteen voi nähdä kokonaisvaltaisena
suhtautumisena työpaikan tavoitteisiin ja missioon. Yrittäjä ei sano ”ei kuulu
toimenkuvaani” vaan katsoo asioita laajemmin. Kyllähän sitä voi konttorirotta
siivotakin, jos se auttaa työpaikkaa menestymään. Yrittäjämäiseen toimintaan
kuuluu toki myös se, että ylimääräisistä ponnisteluista pitäisi tulla itsellek
hyötyä. Tuntityöläisen on turha tehdä ylitöitä, ellei niitä korvata. Yrittäjä
ei ylitöitään laske, koska hän pyrkii pitkäjänteisesti yrityksen menestymiseen.
Olen Rehnin kanssa samaa mieltä siitä, ettei kenen tahansa
missään nimessä kannata perustaa yritystä. Silti jokaiselle työmarkkinoilla
asioivalle olisi hyvä oppia luomaan itselleen työtä, tapahtui se sitten
palkkatyössä, toiminimellä tai osakeyhtiössä. Miten löydetään oma
ydinosaaminen, kuinka sitä markkinoidaan, miten oma osaaminen hinnoitellaan,
miten hankitaan hyviä yhteistyökumppaneita jne.?
Hyvinvointi: ”Pojilla
menee yhä huonommin – professorilla on ratkaisu siihen, miten heidät
pelastetaan syrjäytymiseltä”
Professori Katariina Salmela-Aro on huolissaan nuorten
miesten ja poikien syrjäytymisestä suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän on ollut
mukana laatimassa OECD:n testejä, joilla aletaan vuonna 2017 testata lasten ja
nuorten sosioemotionaalisia taitoja. Nämä testit täydentävät PISA-testien
antamaa kuvaa lasten ja nuorten tilanteesta eri maissa.
Testeissä tullaan arvioimaan kolmea osa-aluetta: kykyä
asettaa ja saavuttaa tavoitteita, yhteistyötaitoja sekä kykyä ilmaista ja
säädellä tunteita (ml. optimismi ja itseluottamus). Salmela-Aro arvioi, että
suomalaiset lapset ja nuoret saattavat selviytyä hyvin tavoitteiden
asettamisessa ja saavuttamisessa, koska suomalainen sisu-perinne tukee tätä
tavoitetta. Yhdessä työskentelemisen ja yhteistyön tekeminen on sen sijaan
suomalaisille usein vaikeaa, samoin tunteiden säätely ja sen opettaminen.
Salmela-Aro tuo esiin tilastollisen faktan: joka viides
parikymppinen mies ei opiskele, käy töissä tai työharjoittelussa. Tyttöjen ja
poikien välinen osaamisero on kasvanut. Salmela-Aro esittää ratkaisuksi näihin
(ja muihinkin) ongelmiin oppivelvollisuuden jatkamista 18-vuotiaaksi asti,
jotta nuorilta jäisi pois yksi koulutuspolun vaikea nivelkohta eikä tärkeitä
tulevaisuutta koskevia ratkaisuja tarvitsisi tehdä murrosiän myrskyvaiheessa.
Professori pitää tärkeänä myös sitä, ettei Suomeen synny eritasoisten koulujen
järjestelmää, jotta oppilaat eivät joudu taistelemaan paikoista hyvissä
kouluissa (kuten esim. Britanniassa). On myös hyvin tärkeää löytää jokaiselle
nuorelle koulupolun aikana se asia, jossa juuri hän on hyvä. Sillä on
Salmela-Aron mukaan valtava merkitys nuoren itsetunnolle ja motivaatiolle.
Mitä ajattelen? Kannatan tietyin varauksin
oppivelvollisuusiän nostamista 18 ikävuoteen. Perustelut:
- Ammatit,
joissa ei vaadita/tarvita ammatillista koulutusta, ovat vähentyneet
radikaalisti. Joskus vuosikymmeniä sitten oli ehkä hyvän työmiehen tai –naisen
helppoa löytää työtä heti 16-vuotiaana, mutta nykyään vähistä työpaikoista
kilpailevat heidän kanssaan paremmin koulutetut ja kokeneemmat työnhakijat.
Etenkin vajaakuntoisille (esim. mielenterveyssyistä) kilpailu työpaikoista on
raakaa.
- Koulutuksen
ulkopuolelle jäävillä on usein heikot mahdollisuudet työllistyä.
Syrjäytymisriskissä ovat kokemusteni mukaan yleensä heikosti peruskoulussa
menestyneet nuoret, joiden elämänhallinta on hapuilevaa tai kokonaan hukassa.
Monella on myös terveys- tai mielenterveysongelmia, jotka voivat estää
palkkatyön tekemisen. Ne 20 % nuorista miehistä, jotka eivät ole työssä tai
koulutuksessa, ovat usein juuri niitä, jotka tarvitsisivat tukea säännöllisen
elämänrytmin omaksumiseen ja apua Salmela-Aron kuvaamien sosioemotionaalisten
taitojen kehittämisessä.
- Myös
työelämään peruskoulusta siirtyvillä on mahdollisuus opiskella. Ammatillinen
koulutus on muutenkin siirtymässä toteutettavaksi yhä enemmän työpaikoilla.
Esim. varastohommiin päässyt 16-vuotias voisi ryhtyä suorittamaan alan ammatillista
perustutkintoa oppisopimuksella, joustavasti työnteon ohella. Myöhemmin
työpaikkaa vaihtaessaan hänellä olisi työkokemuksen lisäksi myös
tutkintotodistus taskussa. Tämä tosin edellyttää, että työpaikan löytäneet
nuoret ohjataan oppisopimus- tms. järjestelmän piiriin ja tutkinnon
suorittamista tuetaan riittävästi. Myös Salmela-Aro ehdottaa oppisopimusta
lukion tai ammatillisen oppilaitoksen vaihtoehdoksi.
- Mutta:
Nykyisin kolmivuotista ammatillista perustutkintoa eivät useimmat ehtisi suorittaa
18 v ikään asti. Monelle huonosti motivoituneelle tai heikossa koulukunnossa
olevalle pidennetty oppivelvollisuus voisi tarkoittaa vain amiksessa
roikkumista parin vuoden ajan.
Mitä ajattelen? Kannatan Salmela-Aron kuvaamien
sosioemotionaalisten taitojen opettamista lapsille ja nuorille. Perustelut:
- Työelämän
luonne on muuttunut ja muuttumassa. Vaihetyöntekijä –tyyppisiä työpaikkoja on
yhä vähemmän. Itsenäisen, vastuullisen työotteen ja tiimityöskentelytaitojen
merkitys kasvaa. Organisaatioiden uudistuessa kustannustehokkuutta
tavoiteltaessa karsitaan usein välijohdosta, siis perinteisestä
työnjohto-portaasta. Uuden ajan työntekijöiden on pystyttävä johtamaan itseään
ja omaa työtään sekä työskentelemään vaihtuvissa projektitiimeissä, erilaisten
työtehtävien ja hankkeiden parissa. Tämä on vaikeaa monelle niistä, jotka ovat
käyneet frontaaliopetukseen perustuvan peruskoulun. Peruskouluihin
opetussuunnitelmauudistuksen myötä ilmestynyt, paljon parjattu ja taivasteltu
ilmiöoppiminen saattaa helpottaa uuden ajan työelämään sopeutumista yllättävän
paljon.
-
Mielenterveysongelmat lisääntyvät. Omassa työssäni ammatillisessa
peruskoulutuksessa kohtaan uuvuttavan paljon huonosti voivia nuoria ja nuoria
aikuisia, niin naisia kuin miehiäkin. Haasteista ja vastoinkäymisistä
selviytyminen on monelle ylivoimaista. Pitkäjänteisyys (tavoitteiden
asettaminen ja saavuttaminen) on vierasta tässä ubiikkiyhteiskunnassa
(kaikkialla, kaikkien kanssa, kaiken aikaa). Elämästä tulee herkästi
hallitsematonta sössöä ja kaaosta, kun joka puolelta (etenkin somesta) tulee
jatkuvasti herätteitä, joihin tulee takerruttua. Toivo paremmasta ja oman
hallinnan lisääntymisestä on kokemusteni mukaan löydettävissä, jos nuoria
autetaan suunnittelemaan elämäänsä ja noudattamaan suunnitelmiaan. Optimismi ja
itseluottamus eivät ole höttöä ja hattaraa, vaan ne ovat opeteltavissa ja
rakennettavissa onnistumisen kokemusten myötä. Pidennetyn oppivelvollisuuden
aikana niiden rakentamiseen voisi olla enemmän aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti